Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Doel
Voor de inwoners van regio Utrecht en toekomstige generaties werkt de GGDrU - samen met anderen - aan een samenleving die gericht is op gezond en veilig leven, waarin iedereen uitgenodigd wordt om mee te doen en gezonde keuzes te maken en waarin gezondheidsbedreigingen alert gesignaleerd worden.
De GGDrU is belast met de uitvoering van de wettelijke taken op het terrein van de openbare gezondheidszorg voor 26 gemeenten in de provincie Utrecht. De belangrijkste taak van de regionale gezondheidsdienst is het voorkomen van ziekten en het bevorderen van gezond gedrag en een gezonde leefomgeving.
De zorg is gebaseerd op de Wet publieke gezondheid (Wpg). De GGDrU voert voor Houten enkele wettelijke taken uit, zoals Jeugdgezondheidszorg (JGZ, 0-18 jaar), infectieziektebestrijding, tbc-bestrijding, medische milieukundige zorg, technische hygiëne-zorg, seksuele gezondheid en inspecties kinderopvang. Daarnaast vraagt Houten inzet aan de GGDrU voor de uitvoering van onder meer forensische zorg, reizigersvaccinaties en het Rijksvaccinatieprogramma.Programma
Samen leven
Deelnemende partijen
26 gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, De Ronde Venen, Soest, Stichtse Vecht, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein, Utrechtse Heuvelrug, Utrecht en Zeist.
Openbaar belang dat wordt behartigd
De GGDrU levert een bijdrage aan het deelprogramma Sport en gezondheid uit de begroting. Hierin richt het product gezondheidszorg zich enerzijds op het ondersteunen van kwetsbare mensen, anderzijds op het voorkomen van problemen door gerichte preventie. Het deelprogramma sluit aan bij één van de hoofddoelen van de Wmo zoals dit in het visie-document is geformuleerd: inwoners zijn in staat, door ondersteuning en begeleiding, zo volledig mogelijk en zo zelfstandig mogelijk, deel te nemen aan de maatschappij. De verschillende transities hebben ertoe geleid dat gemeenten meer taken en bevoegdheden hebben gekregen als het gaat om de zorg voor kwetsbare burgers. Gelet op bezuinigingen, de transities en het beroep op eigen verantwoordelijkheid, is investeren in preventie, waarbij inwoners zo lang mogelijk gezond en zelfstandig thuis kunnen (blijven) wonen noodzakelijk. Op basis van onderzoek van GGDrU richt Houten zich op de thema’s psychosociale gezondheid, gezond gewicht en bewegen en preventie ten aanzien van het gebruik van genotmiddelen. Veel informatie is te vinden in de gezondheidsatlas www.ggdatlas.nl.
Belang van Houten
Onderdeel uitmaken van de verbonden partij GGDrU levert Houten voordelen op het gebied van (financieel) risicospreiding, bestuurlijke kracht en effectiviteit, kennis en expertise en efficiency dankzij samenwerking met andere gemeenten én GGDrU zelf.
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
De GGDrU levert een bijdrage aan het bevorderen van een gezonde bevolking door middel van onderzoek, advies en ondersteuning. De JGZ heeft een belangrijke signalerende functie als het gaat om de ontwikkeling van onze jeugd. Een andere belangrijke taak van de GGDrU is het verzamelen van epidemiologische gegevens waarmee de gemeenten hun beleid kunnen richten.
Afspraken met de andere deelnemers
Houten is 1 van de 26 gemeenten die de openbare gezondheidszorg afnemen bij de GGDrU. Dit vraagt in de praktijk om afstemming met andere gemeenten op zowel bestuurlijk als ambtelijk niveau, om, waar nodig, gezamenlijke ambities en/of zienswijzen te kunnen aangeven bij de GGDrU als opdrachtgever.
Ontwikkelingen 2020
- GGDrU zet vanaf 2020 in op de eisen voortvloeiend uit de Wet Digitale Overheid zoals voldoen aan standaarden voor elektronisch verkeer, regels over informatieveiligheid en over de toegang van burgers tot online dienstverlening.
- GGDrU introduceert in 2020 het ouderportaal, waarmee dienstverlening beter wordt afgestemd op behoeften van ouders, kinderen en jongeren in de regio Utrecht.
Beleidsvoornemens 2020
Naast de reguliere taakuitvoering van de GGDrU, zijn specifieke (beleids)voornemens voor 2020:
- Voorbereiding op de inwerkingtreding van de Omgevingswet (met daarbij vanuit GGDrU bijzondere aandacht op verankering van het thema ‘gezonde leefomgeving’)
- Herijking van de uitvoering van het WMO-toezicht
Bestuurlijk belang
Het bestuur van de GGDrU bestaat uit het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter. Tot het bestuur van de GGDrU behoren ook bestuurscommissies en de adviescommissie ’Financiën en Bedrijfsvoering’. De gemeente Houten is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en in de bestuurscommissie met 1 zetel en 3 stemmen. Het college van B & W heeft besloten voor beide gremia de portefeuillehouder gezondheidsbeleid af te vaardigen. Daarnaast zijn er regionale adviescommissies. De gemeenten in Lekstroom hebben besloten om het bestuurlijk platform van het sociaal domein hiervoor te benutten.
Financieel belang 2020
In de begroting 2020-0 heeft de GGDrU voor Houten het volgende opgenomen (totaal € 1.889.098):
Basistaken: € 353.677
Intensivering basistaken: € 2.869
Basistaken – plus : € 1.387.969
Maatwerk: € 144.583Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2018
Begin boekjaar: € 2.755.522
Einde boekjaar: € 3.517.266Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2018
Begin boekjaar: € 11.822.885
Einde boekjaar: € 13.154.917Financieel resultaat 2018 (saldo van baten en lasten)
Saldo van baten en lasten: € 762.000
Resultaat (na mutaties reserves): € 1.218.565Verwacht financieel resultaat 2019 en 2020 (saldo van baten en lasten)
2019: Saldo van baten en lasten -/- € 512.200
Geraamd resultaat (na mutaties reserves) € 0
2020: Saldo van baten en lasten -/- € 336.000
Geraamd resultaat (na mutaties reserves) € 0Risico’s
GGDrU moet de basis (verder) op orde krijgen. Daarom moet en wil GGDrU investeren in de periode van 2017-2021. Het uitgangspunt is daarbij de ombuigingen binnen de bestaande financiële kaders van GGDrU op te lossen, zonder ophoging van de inwonerbijdrage, tenzij het niet anders kan. Dit is een grote opgave, maar deze ligt wel in lijn met wat gemeenten graag willen: een GGD die niet te duur is, die investeert op de inhoud van het werk en binnen de eigen begroting zoekt naar oplossingen voor de nodige investeringen. Het is scherp aan de wind varen.
Overige relevante gegevens
-
Gemeenschappelijke regelingen
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
De AVU werkt samen met en in opdracht van de Utrechtse gemeenten aan de verbetering van het milieu met betrekking tot afval. Daarbij wordt gestreefd naar het bereiken van een zo gunstig mogelijk effect, tegen zo laag mogelijke kosten. Namens de gemeenten zorgt de AVU voor de regie van het door de inwoners van de provincie Utrecht aangeboden huishoudelijk afval (dus geen afval van bedrijven). De AVU doet dit door de organisatie en de regeling van transport, overslag, bewerking en verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen.
Programma
Duurzame leefomgeving
Deelnemende partijen
De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, de Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vianen, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.
Openbaar belang dat wordt behartigd
De AVU bundelt de deskundigheid van de aangesloten gemeenten, waardoor er voor beleid en uitvoering een platform met veel (plaatselijke) kennis beschikbaar is. Door inzameling en verwerking van huishoudelijk afval gezamenlijk aan te besteden, worden dankzij grote hoeveelheden in de regel gunstige tarieven verkregen.
Belang van Houten
De gemeente Houten levert zelf kennis aan de aangesloten gemeenten, maar profiteert ook van de kennis die de andere gemeenten inbrengen. Door het gezamenlijk aanbesteden van de grote stromen gescheiden ingezameld huishoudelijk afval, profiteren alle gemeenten van de besparing op de aanbestedingskosten en op de veelal gunstigere tarieven die worden geboden als het om grote hoeveelheden afval gaat.
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
Alle gemeenten hebben belang dat het transport, overslag, bewerking en verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen goed geregeld is. Alle gemeenten profiteren mee van de lagere aanbestedingskosten door het gezamenlijk aan te besteden en profiteren mee van de veelal lagere prijzen die worden geboden als er grote hoeveelheden afval voor langere termijn ter verwerking worden aangeboden.
Afspraken met andere deelnemers
Niet van toepassing.
Ontwikkelingen 2020
De contracten voor de overslag en het verwerken van restafval en GFT lopen eind 2020 af. In 2019 wordt hiervoor een Europese aanbesteding gehouden. Naar verwachting zullen eind 2019, begin 2020 nieuwe contracten worden afgesloten. Waarschijnlijk zullen de nieuwe prijzen hoger zijn. Die hebben pas gevolgen in 2021 en de daarop volgende jaren.
In 2019 onderhandelen de VNG, de rijksoverheid en de verpakkingsindustrie over de Raamovereen-komst verpakkingen 2013-2022. Er bestaat een gerede kans dat gemeenten de mogelijkheid wordt geboden om de verwerking van de ingezamelde verpakkingen en de afzet van het gerecyclede materiaal over te laten aan de verpakkingsindustrie. Als gemeenten gebruik zouden maken van die mogelijkheid, dan hoeft de AVU de verwerking en afzet van PMD niet meer voor de gemeenten te regelen.Beleidsvoornemens 2020
De AVU is met Circulus Berkel en ROVA onder de naam CirkelWaarde een samenwerking gestart om nog meer schaalvoordeel proberen te behalen bij aanbestedingen en om nieuwe verwerkingsmethoden voor huishoudelijke afvalstoffen te onderzoeken en ontwikkelen. Zie: https://www.rova.nl/inwoners/nieuws/1910629/in-cirkelwaarde-maken-we-werk-van-circulaire-economie
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur bestaat uit twee leden uit de gemeente Utrecht, te benoemen door de gemeenteraad en één deelnemer per overige gemeente. De portefeuillehouder Duurzaamheid is namens de gemeente Houten lid van het algemeen bestuur van de AVU.
Financieel belang 2020
De bijdragen van de gemeenten worden hoofdzakelijk bepaald door het aantal ton afval dat via de AVU (contracten) wordt aangeboden bij de verwerkers. De Houtense bijdrage voor 2020 is geraamd op € 1.428.241 bij 49.974 inwoners, oftewel ofwel € 28,58 per inwoner. Dat is een stijging van 17% ten opzichte van de bijdrage in 2019. Die stijging wordt veroorzaakt door een nieuwe verhoging van de verbrandingsbelasting, plus de hogere kosten voor het verwerken van PMD. De kosten daarvan stijgen omdat er in Nederland meer vervuiling in het PMD wordt aangetroffen (vervuiling moet alsnog verbrand worden) en omdat er te weinig afname is van gerecycled materiaal.
Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2018
Begin boekjaar: € 539.283
Einde boekjaar: € 648.556Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2018
Begin boekjaar: € 14.911.578
Einde boekjaar: € 13.844.156Financieel resultaat 2018 (saldo van baten en lasten)
Saldo van baten en lasten voor belasting: € 152.772
Gerealiseerd resultaat € 77.366Verwacht financieel resultaat 2019 en 2020 (saldo van baten en lasten)
2019: € 0
2020: € 0.Risico’s
Statutair is vastgelegd dat de AVU zelf geen bestemmingsreserve of voorzieningen opbouwt. De nota Weerstandsvermogen en Risicobeheersing is in 2015 door het Algemeen Bestuur van de AVU vastgesteld. De belangrijkste conclusie die uit deze nota kan worden getrokken is dat een discontinuïteit in de afvoer en de verwerking van met name het huishoudelijk en het grof huishoudelijk restafval en het gft-afval kan leiden tot de kortdurende inzet van extra financiële middelen. De kans hierop wordt echter zeer klein ingeschat, daarom wordt bij de AVU geen weerstandsvermogen aangehouden (zie echter “Overige relevante gegevens”). De nota wordt eens per 5 jaar geactuali-seerd en opnieuw vastgesteld. Kosten en opbrengsten worden één op één doorberekend aan deelnemende gemeenten. Als deelnemende gemeenten zelf een mogelijk financieel risico willen opnemen in de risicoparagraaf van hun begroting kan een bedrag worden aangehouden van € 17 / ton huishoudelijk restafval. Voor Houten zou dat gaan om een bedrag van ca. € 131.000. Omdat de verwerkingscontracten langlopende contracten zijn met een bekende indexering, kunnen tarieven eigenlijk geen onverwachte tegenvallers opleveren. Wel kunnen tegenvallers ontstaan door nieuw Rijksbeleid, met name op belastinggebied, zoals onlangs is gebeurd met een verhoging van de verbrandingsbelasting, die door de AVU via een begrotingswijziging aan de gemeenten is doorgere-kend.
Overige relevante gegevens
De kans op een discontinuïteit in de afvoer en de verwerking van huishoudelijk werd zeer klein ingeschat. Bij het opstellen van deze paragraaf over de AVU was echter net bekend geworden dat een grote verwerkingsinstallatie (AEB in Amsterdam) gedeeltelijk gesloten werd en mogelijk failliet zou gaan. De gevolgen daarvan waren bij het opstellen van deze paragraaf nog niet bekend.
Gemeenschappelijke regelingen
Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het recreatieschap Stichtse Groenlanden is belast met de ontwikkeling, het beheer en het onderhoud van de diverse dagrecreatieterreinen. Daarnaast houdt het recreatieschap zich bezig met aanleg en beheer van recreatieve routes en routenetwerken voor wandelen, fietsen, paardrijden en kanovaren.
Programma
Duurzame leefomgeving
Deelnemende partijen
De gemeenten: Houten, Utrecht, Lopik, De Bilt, Nieuwegein, Woerden, IJsselstein, Stichtse Vecht, De Ronde Venen en de provincie Utrecht.
Openbaar belang dat wordt behartigd
Het ontwikkelen en beheren van recreatievoorzieningen draagt bij aan de leefbaarheid van de gemeente Houten en de Utrechtse stadsregio.
Belang van Houten
Voor onze inwoners is het van belang dat er voldoende recreatiemogelijkheden in Houten en de regio zijn.
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
Het belang is voor alle gemeenten en provincie gelijk, namelijk goede recreatievoorzieningen voor de inwoners binnen handbereik. Gebruik van recreatievoorzieningen door inwoners zijn regelmatig niet gebonden aan de gemeente waar je woont. De ene gemeente heeft door de ligging (bijvoorbeeld langs de rivier Lek) en/of het grotere, groene buitengebied meer ruimte voor opvang van recreanten dan een meer stedelijke gemeente zoals bijv. Utrecht of Nieuwegein.
Afspraken met andere deelnemers
Niet van toepassing.
Ontwikkelingen 2020
In 2020 wordt de realisatie van het wandelroutenetwerk met knooppunten in de Kromme Rijnstreek afgerond en opgeleverd.
Beleidsvoornemens 2020
Eind 2019 wordt de herijking van het Ontwikkelplan voor het “oude” gebied Stichtse Groenlanden naar verwachting vastgesteld. Het programma is bedoeld voor de jaren 2019-2023 en omvat vooral de lopende projecten, geprogrammeerd in de tijd. Aan het Ontwikkelplan is een investeringsprogramma gekoppeld. Aansturing van de uitvoering zal op een meer programmatische wijze plaatsvinden.
Bestuurlijk belang
De gemeente Houten heeft twee leden in het Algemeen Bestuur. Wethouder Geerdes is voorzitter van het dagelijks en algemeen bestuur.
Financieel belang 2020
Deelnemersbijdrage € 200.888
Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2018
Begin boekjaar: € 5.712.100
Einde boekjaar: € 2.684.664Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2018
Begin boekjaar: € 4.432.900
Einde boekjaar: € 7.382.941Financieel resultaat 2018 (saldo van baten en lasten)
Saldo van baten en lasten € - 3.022.051 (negatief)
Gerealiseerd resultaat (na mutaties reserves) € - 20.646 (negatief)Verwacht financieel resultaat 2019 en 2020 (saldo van baten en lasten)
2019: Saldo van baten en lasten € - 286.600 (negatief)
Geraamd resultaat (na mutaties reserves) € 60.000 (positief)
2020: Saldo van baten en lasten € - 111.400 (negatief)
Geraamd resultaat (na mutaties reserves) € - 21.800 (negatief)Risico’s
De financiële situatie bij de RMN heeft mogelijk invloed op de begroting van SGL en direct op de gemeente Houten als deelnemer.
Overige relevante gegevens
-
Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
De VRU voert taken uit voor de gemeente Houten conform de Wet veiligheidsregio’s. Dit is opgenomen in de gemeenschappelijke regeling, vastgesteld met de 25 andere gemeenten binnen Veiligheidsregio Utrecht.
Voor de uitvoering van haar wettelijke taken dient de VRU, als onderdeel van een cyclisch proces iedere vier jaar de volgende documenten vast te stellen:- Regionaal risicoprofiel: bevat een analyse van de risicovolle situaties en daarvan afgeleid de belangrijkste soorten branden, rampen en crises in de regio. Het regionaal risicoprofiel is afgestemd met de risicoprofielen van de buurregio’s en de netwerkpartners. Het risicoprofiel vormt de grondslag voor het beleidsplan.
- Beleidsplan: vormt het (strategisch) beleidskader voor de meerjarige beleidsperiode. In dit plan is richting gegeven aan de ambities van de VRU op het terrein van risicobeheersing, crisisbeheersing en brand-weerzorg.
- Een regionaal crisisplan: het crisisplan is in de plaats gekomen van het gemeentelijke rampenplan. Het crisisplan beschrijft de algemene organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de veiligheidsregio. In het crisisplan zijn de taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden en afspraken over de randvoorwaarden, melding en alarmering, opschaling, gezag en informatievoorziening opgenomen.
Programma
Veilige leefomgeving
Deelnemende partijen
De 26 Utrechtse gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.
Openbaar belang dat wordt behartigd
Het zorgdragen voor en daar waar het kan verhogen van een (fysiek) veiligheidszorgniveau. Dit richt zich op activiteiten rondom de thema’s: externe veiligheid, brandveiligheid & brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing.
Belang van Houten
De VRU inventariseert voor de gemeente Houten de risico’s op branden, rampen en crises en adviseert hierover het bevoegd gezag.
De VRU organiseert voor de gemeente Houten de brandweerzorg met als taak: het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt.
De VRU bereidt zich voor op de bestrijding van branden en organiseert de rampenbestrijding en de crisisbeheersing.
De VRU heeft de verantwoordelijkheid voor het instellen en in stand houden van een brandweer, GHOR, meldkamerfunctie, aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel en de informatievoorziening voor het gebruik tijdens calamiteiten.Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
- Eenduidige en efficiënte inrichting van de brandweer
- Eenduidige aanpak van rampen en crises
- Eenduidige aanpak brandweerzorgAfspraken met andere deelnemers
Vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling.
Ontwikkelingen 2020
- Toename adviesaanvragen bouw
- Toename evenementenadvies
- Meer inzet stimulerende preventie
- Verbeteren paraatheid brandweerBeleidsvoornemens 2020
- Opstellen nieuw en dynamisch dekkingsplan
- Normaliseren rechtspositie ambtenaren
- Landelijke meldkamerorganisatie (van 23 naar 10 meldkamers)
- Voorbereiden op komst omgevingswetBestuurlijk belang
Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Utrecht bestaat uit de
burgemeesters van de 26 Utrechtse gemeenten.Financieel belang 2020
De bijdrage aan de VRU bedraagt in 2020 € 2.256.000 voor de gemeente Houten.
Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2018
Begin boekjaar: € 6.943.000
Einde boekjaar: € 9.684.000Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2018
Begin boekjaar: € 30.041.000
Einde boekjaar: € 49.427.000Financieel resultaat 2018 (saldo van baten en lasten)
Saldo van baten en lasten: € 2.741.000
Resultaat (na mutaties reserves): € 1.694.000Verwacht financieel resultaat 2019 en 2020 (saldo van baten en lasten)
2019: Saldo van baten en lasten € 268.000 negatief
Geraamd resultaat (na mutaties reserves) € 0
2020: Saldo van baten en lasten € 2.030.000 positief
Geraamd resultaat (na mutaties reserves) € 0Risico’s
Het grootste risico betreft het voordoen van grote rampen en calamiteiten in een regio gemeente, waardoor er een financieel risico ontstaat voor het bekostigen van de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling VRU.
Overige relevante gegevens
Niet van toepassing
Gemeenschappelijke regelingen
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Uitvoering geven aan de Participatiewet en aanverwante regelgeving op het terrein van sociale zekerheid
Programma
Samen leven
Deelnemende partijen
Lekstroomgemeenten Houten, IJsselstein, Nieuwegein en Lopik
Openbaar belang dat wordt behartigd
WIL verleent de dienstverlening op het terrein van de Participatiewet (voorheen Wet werk en bijstand). Die dienstverlening omvat bijstandsverlening, re-integratie, werkgeversdienstverlening, inkomensondersteuning en schuldhulp-verlening. WIL heeft een belangrijke rol als het gaat om beleidsvoorbereiding. WIL vertegenwoordigt de Lekstroom-gemeenten in de arbeidsmarktregio Utrecht-Midden, waar de gemeente Utrecht centrumgemeente van is.
Belang van Houten
WIL is opgericht in het kader van uitvoering van de Participatiewet. Voor de burgers in Houten die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering, van de Participatiewet voor een baan (bijvoorbeeld door middel van loonkostensubsidie of beschut werk) of ondersteuning van inkomen en minimaregelingen om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Door dit gezamenlijk te organiseren binnen de regio kunnen efficiëntie-voordelen worden behaald, kunnen vacatures breed binnen de subregio worden gedeeld en kunnen nieuwe projecten worden gestart waaraan uit verschillende gemeenten voldoende klanten kunnen deelnemen. Het belang van Houten is daarmee het behalen van financiële voordelen en het bieden van meer mogelijkheden aan de inwoners die afhankelijk zijn van inkomensondersteuning en/of de Participatiewet. Kortom effectievere uitvoering met meer kwaliteit en meer financiële efficiëntievoordelen.
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
Door het gemeenschappelijk te organiseren ontstaan er voordelen en mogelijkheden die niet zouden ontstaan als dit allemaal apart van elkaar wordt georganiseerd. Dit zijn zowel financiële voordelen met betrekking tot het efficiënter kunnen verstrekken van uitkeringen als voordelen doordat vacatures en projecten breder gedragen kunnen worden tussen de gemeenten. Door uitvoering en beleid met elkaar te organiseren kunnen meer initiatieven worden ontplooid en uitgevoerd. Hiermee ontstaat meer effectievere uitvoering, meer kwaliteit in de uitvoering en minder overhead.
Afspraken met andere deelnemers
Het BUIG-budget (voor bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies), geld voor minimaregelingen en bijzondere bijstand wordt niet uit solidariteit met elkaar gedeeld, maar wordt vanuit de gemeente ingezet. Het p-budget werd tot en met 2019 in solidariteit uitgegeven voor die klanten die het nodig hadden, maar hier zijn in 2019 andere afspraken over gemaakt. De komende twee jaar geldt daarom nog een overgangsregime en in 2022 wordt het p-budget net als BUIG-budget, geld voor minimaregelingen en bijzondere bijstand vanuit de gemeente ingezet.
Vanuit iedere gemeente zit een portefeuillehouder in het AB en DB en wordt beleid en strategie verder afgestemd (zie ook bestuurlijk belang). De portefeuillehouder uit iedere gemeente is hierbij verantwoordelijk om met eigen college en raad dit verder af te stemmen en te laten besluiten.Ontwikkelingen 2020
In 2019 is er een Innovatieprogramma afgesproken en gestart van de verschillende Lekstroomgemeenten. Dit Innovatieprogramma heeft als doel om lokaal in de eigen gemeente van de Lekstroom te experimenteren met nieuwe dienstverlening. Eind 2020 is dit Innovatieprogramma afgerond, waarna de opdracht aan WIL herijkt wordt. In 2020 wordt al meer dienstverlening lokaal aangeboden dichterbij de inwoner.
In 2020 vormt Vianen (inmiddels onderdeel van gemeente Vijfheerenlanden) geen onderdeel meer van de gemeenschappelijke regeling (GR) WIL. Dit betekent dat deze gemeente is uitgetreden en dat WIL kleiner is geworden.
Beleidsvoornemens 2020
In 2020 zal veel aandacht van WIL uitgaan naar uitvoering van WIL 3.0 in de vorm van het innovatieprogramma gemeenten-WIL. Iedere gemeente heeft een lokaal werkteam waarin het uitvoering geeft aan de werkdienstverlening en ook experimenteert in lokale dienstverlening van de overige terreinen (met name inkomensondersteuning en schuldhulpverlening) van WIL. Daarbij is meer oog voor integrale dienstverlening vanuit de gemeente en wordt meer samenwerking gezocht met overige beleidsterreinen (bijvoorbeeld jeugd, Wmo). Aan het einde van 2020 zal dit worden geëvalueerd en zal hierdoor de opdracht aan GR WIL door de lekstroomgemeenten worden herijkt. De leidende principes van WIL zijn daarin minder leidend, maar juist de gemeenten kunnen lokaal met eigen wensen en principes meer sturing geven aan de dienstverlening en prioriteiten voor de klanten en inwoners.
Binnen inkomen, inkomensondersteuning en schuldhulpverlening wordt zoveel mogelijk dienstverlening integraal aangeboden, dichtbij de inwoner en zo eenvoudig en eenduidig mogelijk voor de klant.
Bestuurlijk belang
De vier (na uittreding Vianen) Lekstroomgemeenten zijn ieder met één bestuurder vertegenwoordigd in het bestuur van WIL. De portefeuillehouder Werk en Inkomen van Houten houdt zich binnen het WIL-bestuur bezig met het thema Transitie WIL en samenspel met gemeenten; inclusief vraagstuk van WIL 3.0.
Houten heeft de verordenende bevoegdheid niet overgedragen aan WIL.
Verordeningen worden door het bestuur van WIL als voorgenomen besluit ter vaststelling aangeboden aan de gemeente Houten.Financieel belang 2020
De bekostiging van WIL bestaat uit drie elementen.
1. Uitvoeringskosten:
De verdeelsleutel van de bijdrage in de uitvoeringskosten is niet gerelateerd aan het aantal inwoners, noch aan het aantal uitkeringsgerechtigden, maar aan het aandeel “Uitkeringsspecificatie gemeentefonds”. In 2020 draagt Houten 21,6% van de uitvoeringskosten van WIL.2. Re-integratiemiddelen:
De beschikbare middelen voor re-integratie/participatie (werkdeel) worden niet langer bij elkaar gelegd en ingezet voor de re-integratie van klanten van WIL. Hierdoor heeft de gemeente Houten vanaf 2020 minder lokaal handgeld over om te besteden en dus minder middelen om te besteden aan de uitkeringsgerechtigden in Houten.3. Verstrekkingen:
Het risico op het inkomensdeel (bijstandsuitkeringen) en het budget voor minimabeleid en bijzondere bijstand wordt niet gedeeld en blijft bij de gemeenten afzonderlijk.De bijdrage aan WIL voor 2020 bedraagt € 3.243.100. Dit betreft dus de elementen 1 en 2.
Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2018
Begin boekjaar: € 0
Einde boekjaar: € 0Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2018
Begin boekjaar: € 4.833.822
Einde boekjaar: € 3.924.119Financieel resultaat 2018 (saldo van baten en lasten)
€ 0
Verwacht financieel resultaat 2019 en 2020 (saldo van baten en lasten)
2019: € 0
2020: € 0Risico’s
De financiële consequenties van het uittreden van Vianen (Vijfheerenlanden) zijn nog onvoldoende duidelijk. Een deel van het personeel zal moeten vertrekken. Daarnaast wordt er misschien een dienstverleningsovereenkomst op het gebied van werk afgesproken voor de gemeente Vijfheerenlanden. Het is een risico dat nu nog onvoldoende duidelijk is wat de consequenties hiervan zijn voor de blijvende Lekstroomgemeenten.
Daarnaast zal het besteedbare p-budget voor de gemeente Houten in de komende jaren afnemen. Hierdoor heeft de gemeente Houten minder te besteden op het gebied van re-integratie voor de eigen inwoners.
Overige relevante gegevens
Gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht (RHC)
Vestigingsplaats
Wijk bij Duurstede
Doel
Het doel van het RHC Zuidoost Utrecht wordt in artikel 3 van de gemeenschap-pelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht omschreven als:
- Uitvoering geven aan de Archiefwet 1995.
- Alsmede het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatie-centrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historische bronnen en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar maken voor een breed publiek.
- De zorg voor het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden van de deelnemers, zoals nader omschreven in de Archiefwet 1995.
- Het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van de deelnemers voor zover deze niet zijn overgebracht.
- Het stimuleren van de lokale en regionale geschiedbeoefening en het daartoe aanleggen van de lokale en regionale geschiedenis.
Programma
Duurzame leefomgeving
Deelnemende partijen
Bunnik, Houten, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Vijfheerenlanden
Openbaar belang dat wordt behartigd
Bovengenoemde taken (zie achter doel) vloeien voort uit de Archiefwet. Deze wet verplicht overheidsinstellingen de archieven in goede, geordende en toegankelijke staat te bewaren. Daarnaast verplicht de Archiefwet overheidsinstellingen om archieven die ouder zijn dan 20 jaar en voor blijvende bewaring in aanmerking komen, toegankelijk te maken voor het publiek.
De hoofdtaken van dit samenwerkingsverband op archiefgebied zijn:- Beheer van de oudere archieven.
- Toezicht en advisering.
- Beheer jongere archieven en
- Dienstverlening met inbegrip van publieksactiviteiten op cultuurhistorisch gebied.
Deze taken vinden hun wettelijke grondslag in de Archiefwet 1995. De bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de eigen archieven berustte tot 2006 bij de afzonderlijke gemeenten. Sindsdien ligt de verantwoordelijkheid bij het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling RHC Zuidoost Utrecht en worden de wettelijke taken door het RHC uitgevoerd.
Belang van Houten
De archiefwet schrijft voor dat een gemeente permanent te bewaren archiefbescheiden na 20 jaar overdraagt aan een archief bewaarplaats. Bovendien schrijft de archiefwet voor dat een onafhankelijke archiefinspecteur toezicht moet houden op de archieven/informatiehuishouding van een gemeente. Het RHC voert deze taken uit waardoor de gemeente Houten aan haar wettelijke verplichtingen voldoet.
Het RHC ondersteunt en adviseert de deelnemende gemeenten bij het beheer van de digitale informatie.Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
Doel van het RHC Zuidoost Utrecht is in het samenwerkingsgebied:
- uitvoering geven aan de Archiefwet; alsmede
- vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historische bronnen en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar maken voor een breed publiek.
Afspraken met andere deelnemers
Er zijn geen afspraken met de andere deelnemers binnen deze regeling.
Ontwikkelingen 2020
Vijfheerenlanden
De Gemeente Vianen, Leerdam en Zederik zijn in 2018 opgegaan in de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden. Deze nieuw gemeente maakt nu onderdeel uit van de provincie Utrecht. Het college van Vijfheerenlanden heeft de intentie uitgesproken om te willen toetreden.
De GR moet in verband met de toetreding van Vijfheerenlanden worden aangepast en aan de raden van de deelnemende gemeenten voorgelegd worden.E-depot project
Het ligt in de bedoeling dat in 2020 de eerste stappen gezet kunnen worden naar de aanbesteding van een e-depot. Definitieve besluitvorming hierover moet nog plaatsvinden. Ook de kostenverdeling voor het beheer en onderhoud van het e-depot komt in 2020 aan de orde. Dit moet in de kadernota 2020 nog verder uitgewerkt worden. Waar mogelijk kunnen in 2020 de eerste pilots uitgevoerd worden.Aanstellen extra ADI
In 2018 is een adviseur digitale informatie/informatiemanager in dienst getreden bij het RHC. De salariskosten worden de eerste anderhalf jaar gedekt uit de bestemmingsreserve E-depot. De ADI gaat de aangesloten gemeenten adviseren en ondersteunen op het gebied van digitale archivering. Als de evaluatie van de functie van de 1e ADI in 2019 positief is en Vijfheerenlanden toetreedt, wordt de formatie in 2020 uitgebreid met een tweede ADI.Beleidsvoornemens 2020
Een verdere implementatie van het beleidsplan 2019-2022.
Het verder verbeteren van de toegankelijkheid van de collectie.
Het uitbreiden en verbeteren van de digitale publieksvoorziening.
Het samen met de gemeenten verbeteren van de kwaliteit van het informatiebeheer.Bestuurlijk belang
De burgemeester neemt namens Houten deel aan het Algemeen en Dagelijks bestuur van het RHC.
Financieel belang 2020
€ 208.356
Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2018
Begin boekjaar: € 252.000
Einde boekjaar: € 277.000Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2018
Begin boekjaar: € 88.000
Einde boekjaar: € 289.000Financieel resultaat 2018 (saldo van baten en lasten)
€ 25.675 positief
(resultaat na bestemming € 48.152 positief)Verwacht financieel resultaat 2019 en 2020 (saldo van baten en lasten)
2019: € 110.000 negatief resultaat na bestemming: € 0)
2020: € 10.000 negatief (negatief resultaat na bestemming: € 0)Risico’s
- Door het vaststellen van een nieuwe GR kunnen de kosten voor de gemeente Houten wijzigen doordat een andere kostenverdeelsleutel gehanteerd gaat worden.
- Alle personeelsleden zijn in vaste dienst van de gemeente Houten en worden langdurig gedetacheerd bij het RHC. De salariskosten worden volledig door het RHC betaald, behalve voor één medewerkster, waarvan de gemeente Bunnik de helft voor haar rekening neemt. Risico bestaat dat de gemeente Houten opdraait voor kosten van langdurig ziekte of niet functionerende medewerkers, Het risico van bijvoorbeeld afkeuring of inzet van hulpverleners ligt dan bij de gemeente Houten. Verder worden de kosten van de inzet van de Houtense P&O-functie incidenteel hoger dan de jaarlijkse bijdrage van het RHC.
Overige relevante gegevens
-
Gemeenschappelijke regelingen
Regionale Uitvoeringsdienst regio Utrecht (RUD)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Uitvoering van vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken (VTH) milieu
Programma
Duurzame leefomgeving
Deelnemende partijen
Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht, Woudenberg en Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht
Openbaar belang dat wordt behartigd
Een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving (in het kader van milieu)
Belang van Houten
Kwalitatieve goede VTH-taakuitvoering op complexe milieudossiers
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
Een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving (in het kader van milieu)
Afspraken met andere deelnemers
Geen
Ontwikkelingen 2020
Start van nieuwe verplichte taak: Toezicht professionele Asbest verwijdering (verhoging van bijdrage volgt middels voorstel tot begrotingswijziging).
Uitwerking en start van doorontwikkeling van project 2019: ‘Kleur bekennen’ – wat verwachten we van de RUD in de toekomst (pure uitvoeringsdienst of meer dan dat)? Aan de uitkomst van deze inventarisatie zal in 2020 uitvoering worden gegeven.
Voorbereiding op taakverschuiving ‘Bodem’ van provinciaal bevoegd gezag naar gemeentelijk bevoegd gezag. De RUD en haar deelnemers zullen hiertoe in 2020 voorbereidingen treffen. Vanaf 2021 verschuift de bevoegdheid daadwerkelijk naar de gemeenten.
Beleidsverantwoording 2020
RUD is wat betreft de uit te voeren VTH-taken beleidsarm.
Bestuurlijk belang
Het bestuur van de RUD Utrecht bestaat uit een Dagelijks Bestuur (DB) en een Algemeen Bestuur (AB).
Het DB bestaat uit vier wethouders namens de gemeenten en de gedeputeerde namens de provincie. Gemeente Houten maakt deel uit van het DB.
In het AB van de RUD Utrecht zijn alle opdrachtgevers vertegenwoordigd waaronder ook gemeente Houten (1 zetel door wethouder).Financieel belang 2020
€ 226.000 per jaar op basis van ontwerp begroting 2020
Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2018
Begin boekjaar: € 612.000
Einde boekjaar: € 1.117.000Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2018
Begin boekjaar: € 1.810.000
Einde boekjaar: € 2.262.000Financieel resultaat 2018 (saldo van baten en lasten)
Saldo van baten en lasten € 505.000
Geraamd resultaat (na mutaties reserves) € 615.000Verwacht financieel resultaat 2019 en 2020 (saldo van baten en lasten)
2019: Saldo van baten en lasten € 95.000 negatief
2020: Saldo van baten en lasten € 11.000 positiefRisico’s
In 2019 inventariseert de RUD bij al haar deelnemers de gewenste ontwikkelingsrichting van de RUD. Afhankelijk van de uitkomst zal een plan van aanpak worden opgesteld. Dit traject (kleur bekennen) heeft zeer waarschijnlijk een grote invloed op de bijdrage van de deelnemers aan de RUD.
Tevens zal in 2020 de nieuwe verplichte taakuitvoering ‘toezicht op professionele asbestverwijdering’ starten. In 2019 is de RUD samen met haar deelnemers aan de slag met de implementatie zodat de RUD op 1-1-2020 ook daadwerkelijk klaar is voor deze nieuwe taak. De extra bijdrage per deelnemer voor deze nieuwe taak is nog niet bekend en dus niet meegenomen in het financieel belang 2020.
Overige relevante gegevens
-
Gemeenschappelijke regelingen
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Deze gemeenschappelijke regeling heeft tot doel uit overwegingen van kwaliteit, continuïteit en efficiency samen te werken bij de beleidsvoorberei-ding, heffing en invordering van waterschapsbelastingen en gemeentelijke belastingen, evenals bij de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en het beheer en de uitvoering van vastgoedinformatie.
Programma
Algemene dekkingsmiddelen
Deelnemende partijen
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, De Bilt, Utrecht, Houten, Nieuwegein, Bunnik, Lopik, Zeist en Utrechtse Heuvelrug.
Per 1-1-2020 treedt Stichtse Vecht als 10de deelnemer toe.Openbaar belang dat wordt behartigd
In het kader van deze regeling worden de belangen van de deelnemers behartigd, elk voor zover het hun grondgebied en hun belangen betreft, op het gebied van:
- de heffing en invordering van belastingen;
- de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken, waaronder tevens wordt begrepen de administratie van vastgoedgegevens op basis van die wet én het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden, en
- basisadministraties en basisregistraties.
Belang van Houten
De afweging voor de toetreding was complex. De belastingtaak in Houten werd uitstekend uitgevoerd. De verwachting was echter dat de afgenomen, krappe bezetting in combinatie met toekomstige investeringen een toenemend risico waren voor aantasting van het hoge kwaliteitsniveau en de kosten van uitvoering. Daar stond de verwachting tegenover dat de BghU in staat was om in de toekomst meer schaalvoordelen te behalen en blijvend te investeren in de kwaliteit van dienstverlening.
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
De verwachting is dat de BghU in staat is om in de toekomst meer schaalvoordelen te behalen en blijvend te investeren in de kwaliteit van dienstverlening.
Afspraken met andere deelnemers
Er zijn geen specifieke afspraken anders dan in het uitvoeringsprotocol. Bij de uitwerking van de nieuwe GR 2020 door de toetreding van Stichtse Vecht per 1-1-2020 is er ook voor gekozen om de uittredingsregeling specifiek uit te werken.
Ontwikkelingen 2020
Kernproces databeheer:
- Beheer Objecten (BAG, BRK)
Alle WOZ-objecten zijn in het Centricsysteem (K2B) met een juiste status, juiste gegevens actueel beschikbaar. BAG- en BRK-mutaties zijn binnen 5 dagen verwerkt.
- Beheer Eigenaren (BRK)
Alle WOZ-objecten kennen een eigenaar conform het kadaster waarbij combi aanslagen een uitgangspunt is. BRK-mutaties zijn binnen 4 dagen verwerkt.
- Beheer Gebruikers (NHR, BRP)
Alle WOZ-objecten kennen de actuele gebruikers, inclusief huur info niet-woningen en ingeschrevenen woningen. BRP-mutaties zijn binnen 2 dagen verwerkt; NHR binnen 4 dagen. Retourpost is binnen 5 dagen verwerkt.
- Beheer Gebruik / Verbruik
- Beheer WOZ-waarde:
Alle (bestaande, in aanbouw) WOZ-objecten zijn op 1 oktober gewaardeerd.
- Beheer Waterverbruik:
Voor ieder WOZ-object zijn op 1 oktober de m3 dan wel het aantal VE geregistreerd.
- Beheer overige maatstaven:
De ontbrekende maatstaven opvragen zodanig dat bestand actueel is/blijft en er binnen 1 maand na ontstaan van belastingfeit de aanslagen opgelegd kunnen worden.
Kernproces dienstverlening:
- De verdere ontwikkeling medewerkers dienstverlening door middel van communicatie cursussen (benaderen klanten, opstellen schriftelijke communicatie, et cetera).
- Het vormgegeven van een klanttevredenheidsonderzoek.
- Het aanscherpen van onze schriftelijke communicatie met als doelstelling dat de schriftelijke communicatie voor iedere belastingplichtige eenduidig geïnterpreteerd kan worden en daarmee duidelijk is.
- Verbeteren van onze huidige kwaliteitscontroles.
- Leren van onze “fouten” door veelvuldige communicatie in en tussen de procesteams.
Kernproces vorderen op maat:
Door eerder en gerichte stappen te zetten in het invorderingsproces is het streven om het aantal vorderingen te incasseren via de deurwaarder te verlagen. In de praktijk blijkt bijvoorbeeld dat in de laatste fase van het invorderingsproces, deurwaardersbeslag, betrokkene nog kwijtschelding aanvraagt en deze toegewezen krijgt.Beleidsvoornemens 2020
Het betreft hier een uitvoeringsorganisatie, die zich niet bezig houdt met beleidsvoornemens. Dit is voor het onderwerp belastingen bij de gemeenten zelf gebleven.
Bestuurlijk belang
De gemeente Houten heeft één lid in het bestuur, waarbij dit lid bij besluitvorming 8 stemmen heeft van de 200 (1 januari 2020 na de toetreding van Stichtse Vecht).
Financieel belang 2020
€ 632.000
Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2018
Begin boekjaar: € 566.002
Einde boekjaar: € 346.411Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2018
Begin boekjaar: € 1.691.630
Einde boekjaar: € 1.781.600Financieel resultaat 2018 (saldo van baten en lasten)
€ 219.590 negatief
(Gerealiseerd resultaat € 34.839 negatief)Verwacht financieel resultaat 2019 en 2020 saldo van baten en lasten)
2019: € 0
2020: € 0Risico’s
-
Overige relevante gegevens
-
Vennootschap (BV. NV)
Vennootschap (BV. NV)
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële markt-aandelen in het maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid. Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. Met een balans van meer dan € 150 miljard is BNG Bank de vierde bank van Nederland.
Programma
Algemene dekkingsmiddelen
Deelnemende partijen
Alle gemeenten en provincies
Openbaar belang dat wordt behartigd
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maat-schappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Alleen overheden, namelijk het Rijk (50%), gemeenten, waterschappen en provincie mogen aandeelhouder zijn van de BNG. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.Belang van Houten
Het kunnen bankieren en het kunnen aantrekken van kredietfaciliteiten tegen gunstige condities.
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten.
Afspraken met andere deelnemers
Niet van toepassing.
Ontwikkelingen 2020
De kredietvraag neemt toe. Opvallend is de bovengemiddelde vraag naar langlopende leningen, mede veroorzaakt door de hogere kosten in het sociale domein. Daarnaast investeren gemeenten in verduurzaming, klimaatadaptatie en vernieuwing en onderhoud van maatschappelijk vastgoed.
In maart heeft kredietbeoordelaar Fitch Ratings de rating van BNG Bank verhoogd van ‘AA+’ naar ‘AAA’ met stabiel vooruitzicht. Hiermee zijn de drie externe ratings van de bank weer gelijk aan die van de Nederlandse staat.Beleidsvoornemens 2020
BNG Bank wil de positie van expert in financiering van publieke voorzieningen in de komende jaren verder versterken. De strategie is gericht op het inspelen op de (veranderende) behoeften van de klant door het volgen van het overheidsbeleid en het bieden van maatwerk-oplossingen voor de financiering van duurzame investeringen.
Bestuurlijk belang
De gemeente Houten heeft in de aandeelhoudersvergadering één portefeuille-houder als vertegenwoordiger.
Financieel belang 2020
De bank is een structuurvennootschap. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap. De gemeente heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de aandelen (één stem per aandeel van € 2,50). Houten bezit 6.240 van de 55,69 miljoen aandelen. Ieder jaar wordt door de bank een dividend uitgekeerd. BNG Bank heeft het dividendpercentage over 2018 verhoogd van 37,5% naar 50%. De dividenduitkering bedroeg voor Houten in 2019 € 17.784 op basis van het behaalde resultaat in 2018.
Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2018
Begin boekjaar: € 4.687 miljoen
Einde boekjaar: € 4.991 miljoenVreemd vermogen begin en einde boekjaar 2018
Begin boekjaar: € 135.041 miljoen
Einde boekjaar: € 132.518 miljoenFinancieel resultaat 2018 (saldo van baten en lasten)
Nettowinst na belastingen van € 337 miljoen
Verwacht financieel resultaat 2019 en 2020 (netto winst na belastingen)
BNG Bank publiceert geen begroting. De vooruitzichten voor 2019 en 2020 zijn met meer dan normale onzekerheden omgeven vanwege de afhankelijkheid van marktomstandigheden. Daarom acht de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen betreffende toekomstige resultaten.
Risico’s
De onzekerheden in de markt en de invoering van het schatkistbankieren kunnen van invloed zijn op de activiteiten van BNG Bank. Dit kan een negatief effect hebben op de winst met als gevolg een lagere dividenduitkering. Voor Houten is het maximale risico € 10.000 per jaar.
Overige relevante gegevens
Niet van toepassing.
Vennootschap (BV. NV)
Vitens NV
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Vitens NV is een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder begrepen de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water, alsmede het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt of daaraan bevorderlijk kan zijn. De aandelen van de NV zijn (in)direct in handen van provinciale en gemeentelijke overheden. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.
Programma
Duurzame leefomgeving
Deelnemende partijen
Vitens NV, Amersfoort, Baarn, De Bilt, Bunnik, Bunschoten, Eemnes, Hilversum, Houten, Leusden, Wijdemeren, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, De Ronde Venen, Scherpenzeel, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein, Zeist, Almere, Lelystad, Dronten, Zeewolde en de Provincie Utrecht.
Openbaar belang dat wordt behartigd
Vitens is een publiek bedrijf. De aandeelhouders van Vitens – gemeenten en provincies – ondersteunen de maatschappelijke doelstellingen van Vitens, met (mede)verantwoordelijkheid voor gezondheid (door veilig en betrouwbaar drinkwater) en een duurzame samenleving met zorg voor de bescherming van natuur en milieu. Voor de aandeelhouders wil Vitens een financieel krachtig bedrijf zijn en een marktconform dividend uitkeren bij een gezonde solvabiliteit.
Belang van Houten
Een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van Houten. Daarnaast het belang als aandeelhouder.
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
Een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van alle deelnemende gemeenten en provincies.
Afspraken met andere deelnemers
Niet van toepassing.
Ontwikkelingen 2020
onbekend
Beleidsvoornemens 2020
onbekend
Bestuurlijk belang
De gemeente Houten is via een afgevaardigde namens de oude Hydron Midden Nederland gemeenten vertegenwoordigd in de aandeelhouders-vergadering.
Financieel belang 2020
geen
Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2018
Begin boekjaar: € 533.700.000
Einde boekjaar: € 533.000.000Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2018
Begin boekjaar: € 1.194.500.000
Einde boekjaar: € 1.233.500.000Financieel resultaat 2018 (saldo van baten en lasten)
Bedrijfsresultaat: € 45.300.000
Resultaat na belasting: € 13.000.000Verwacht financieel resultaat 2019 en 2020
2019: € 14,0 miljoen
2020: € onbekendRisico’s
geen
Overige relevante gegevens
-
Overige samenwerkingsverbanden
Overige samenwerkingsverbanden
U10
Doel
De U10-gemeenten willen de goede perspectieven van de regio Utrecht als ontmoetingsplek voor Gezond stedelijk leven koesteren, versterken en benutten.
Zij werken daarom op vrijwillige basis samen in U10-verband door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.Programma
Programma Samen leven
Programma Duurzame leefomgeving
Programma Goede bereikbaarheidDeelnemende partijen
De gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist vormen de U10-gemeenten.
De samenwerking werkt als een bestuurlijk netwerk en staat open voor andere gemeenten en overheden. Zij kunnen op basis van inhoud aanschuiven. Zij betalen daarbij een financiële bijdrage, hetzij structureel, hetzij op projectbasis. Zo wordt op sommige onderdelen in U16-verband samengewerkt (energiestrategie en woningmarktregio).Openbaar belang dat wordt behartigd
In regionaal verband wordt samengewerkt aan een gezonde, slimme en groene regio. De regio werkt gezamenlijk aan grote opgaven, zoals de enorme behoefte aan woningen, de energieopgave, het versterken van het landschap, de vraag naar ruimte voor arbeidsplaatsen en een goede bereikbaarheid.
Belang van Houten
Houten is onlosmakelijk onderdeel van de stedelijke regio Utrecht, als het gaat om wonen, verplaatsen, werken en leven. Daarom is het in het belang van Houten om in regionaal verband te werken aan een gezonde, slimme en groene regio. Dat gebeurt aan de volgende bestuurstafels in het bestuurlijk netwerk U10:
- Gezonde woon- en leefomgeving
- Economische positionering
- Klimaatneutrale regio
- Duurzame bereikbaarheid
- Gezonde en inclusieve regio
- Groen en Landschap
Daarnaast wordt samengewerkt in een tweetal opgaveteams:
- Ruimtelijk-Economisch Perspectief en Programma (REP)
- Lobby en positionering
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
Gemeenten werken in U10-verband samen omdat de opgaven waar individuele gemeenten voor staan vaak grensoverschrijdend zijn of efficiënter en effectiever samen opgepakt kunnen worden. Daarnaast trekken U10- gemeenten gezamenlijk op richting provincie en Rijk.
Afspraken met andere deelnemers
Houten levert een actieve bijdrage aan U10 doordat het is vertegenwoordigd in alle bestuurstafels, vice-voorzitter is van de tafel Klimaatneutrale regio en trekker is van de opgavetafel REP.
Ontwikkelingen 2020
Gewerkt wordt aan een samenhangend uitvoeringsprogramma als vervolg op de vastgestelde ‘Koers Ontmoetingsplaats Gezond Stedelijk Leven’, waarbij het nodig is dat grote opgaven aan elkaar worden geknoopt en er sturing plaatsvindt op zowel de samenhang als realisatie van opgaven in daarvoor bestemde gebieden en locaties. Houten is groot voorstander geweest van deze ontwikkeling richting een professioneel programma-management en het perspectief van opgaven en gebiedsontwikkeling voor U10. In 2020 zullen de contouren van het ruimtelijk perspectief van de regio duidelijk worden, en voorliggen ter besluitvorming raad (als onderdeel REP). Ook wordt er gewerkt aan de energieopgave in de regionale energiestrategie (RES).
Beleidsvoornemens 2020
Uitvoering geven aan de ‘Koers Ontmoetingsplaats Gezond Stedelijk Leven’. Dat gebeurt via diverse (tussen) producten van het REP en de RES.
Bestuurlijk belang
De U10 kent geen dagelijks of algemeen bestuur. Het betreft een ‘lichte’ samenwerking op basis van een bestuursconvenant.
Leden van het college nemen op basis van hun portefeuille deel aan de regionale bestuurstafels (zie opsomming hierboven).Financieel belang 2020
Houten levert een structurele inwonerbijdrage van € 1,10 voor het bestuursconvenant U10 en een structurele inwonerbijdrage van € 0,30 voor het bestuursconvenant Verkeer en vervoer. Daarnaast levert Houten een structurele bijdrage van € 1,00 per inwoner voor het bestuursconvenant Economic Board Utrecht (EBU).
In totaal dus een inwonersbijdrage van € 1,40 voor de U10-samenwerking, en € 1,00 voor EBU. De bijdrage van de gemeente Houten komt hiermee uit op € 119.786 voor 2020.Risico’s
-
Overige relevante gegevens
Verbonden partijen in rekening en begroting
Verbonden partijen in rekening en begroting
Verbonden partijen in rekening en begroting (lasten)
Verbonden Partij
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
2.077.756
2.207.936
2.256.000
2.238.000
2.250.000
2.291.000
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
993.801
1.232.622
1.428.242
1.428.242
1.428.242
1.428.242
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
605.000
632.146
632.000
635.000
644.000
648.000
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
3.045.869
3.123.790
3.243.100
3.186.100
3.210.200
3.234.300
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
1.676.901
1.835.586
1.914.098
1.914.098
1.914.098
1.914.098
Regionale Uitvoeringsdienst regio Utrecht (RUD)
347.503
223.000
226.000
226.000
226.000
226.000
Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht (RHC)
173.097
185.088
211.027
212.454
212.454
212.454
Recreatieschap De Stichtse Groenlanden
165.400
199.610
200.179
199.899
201.222
203.387
Verbonden partijen in rekening en begroting
Dividend uitkering deelnemingen (baten)
Verbonden Partij
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
NV Bank Nederlandse Gemeenten
-15.787
-17.784
-10.000
-10.000
-10.000
-10.000
Vitens NV
-127.017
-29.445
-43.000
-43.000
-43.000
-43.000
Verbonden partijen in rekening en begroting
Overige samenwerkingsverbanden
Verbonden Partij
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
U10
118.118
123.295
125.237
125.131
125.633
126.454