1. Inleiding
Bij de perspectiefnota 2020 is geconstateerd dat om tot een structureel sluitende meerjarenbegroting 2020-2023 te komen naast de ombuigingen op jeugdhulp en Wmo nog aanvullende ombuigingen nodig. De ombuigingen moeten gevonden worden op andere beleidsterreinen dan jeugdhulp en Wmo.
Op basis van de perspectiefnota 2020 zijn deze geprognosticeerd op minimaal structureel € 500.000 in 2020 oplopend tot minimaal structureel € 1,5 miljoen vanaf 2022. Hierdoor ontstaat er ook ruimte voor nieuw beleid en/of om structurele financiële risico’s op te vangen. Na de vaststelling van de perspectiefnota hebben zich een aantal positieve financiële ontwikkelingen voorgedaan (zie algemeen bestuurlijk perspectief). Daarnaast is gekozen om nu direct meer om te buigen dan financieel gezien strikt noodzakelijk. Hierdoor is er nu gelijk sprake van een structureel sluitende meerjarenbegroting 2020-2023 én ontstaat er structureel ruimte voor nieuw beleid en/of om structurele financiële risico’s af te dekken. Op basis van de huidige inzichten is het niet nodig om in de perspectiefnota 2021 opnieuw ombuigingsmaatregelen in beeld te brengen omdat de begroting nu dus al structureel in evenwicht is.
In de begroting 2020 zijn twee pakketten ombuigingsmaatregelen uitgewerkt, te weten:
- ombuigingsvoorstellen voor jeugdhulp en Wmo met een omvang van circa € 1,3 miljoen in 2020 oplopend tot circa € 1,5 miljoen in 2023;
- overige ombuigingsvoorstellen met een structurele omvang van circa € 0,8 miljoen vanaf 2020.
In de tabel hieronder is het totaal van alle ombuigingsvoorstellen weergegeven.
Tabel: ombuigingsvoorstellen | bedragen x € 1.000 | ||||
Nr. | Voorstel | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Jeugdhulp en Wmo | |||||
1 | Jeugdhulp: coördinatie van zorg en samenwerking met de 6 grootste aanbieders | 100 | 150 | 200 | 250 |
2 | Jeugdhulp: continueren en versterken van de inzet POH-GGZ jeugd in meerdere EMC’s in Houten en de inzet van een SOH-GGZ jeugd | 300 | 300 | 300 | 300 |
3 | Jeugdhulp: van residentieel naar gezinsvormen (Regionaal Lekstroom) | 100 | 100 | 100 | 100 |
4 | Wmo: besparing op Wmo-hulpmiddelen door meer sturing | 70 | 70 | 70 | 70 |
5 | Wmo: ouders laten betalen voor opvang BSO+ | 100 | 100 | 100 | 100 |
6 | Wmo: beheersen kosten regiotaxi | 67 | 80 | ||
7 | Jeugdhulp: handhaven en verscherpen contracten | 550 | 550 | 550 | 550 |
8 | Wmo: instroom aanscherpen en afschalen uitstroom bevorderen | 85 | 85 | 85 | 85 |
Totaal jeugdhulp en Wmo | 1.305 | 1.355 | 1.472 | 1.535 | |
1 | Beheer openbare ruimte | 150 | 150 | 150 | 150 |
2 | Beheer en onderhoud accommodaties | 100 | 111 | 111 | 111 |
3 | Uitgaande subsidies | 109 | 109 | 109 | 109 |
4 | Lokale belastingen en heffingen | 134 | 134 | 134 | 134 |
5 | Dienstverlening | 27 | 27 | 27 | 27 |
6 | Organisatieontwikkeling | 73 | 73 | 73 | 73 |
7 | Overige budgetaanpassingen | 209 | 209 | 209 | 209 |
Totaal overige ombuigingen | 802 | 813 | 813 | 813 | |
Totaal ombuigingsvoorstellen | 2.107 | 2.168 | 2.285 | 2.348 |
Op de volgende pagina’s zijn bovengenoemde ombuigingsvoorstellen gedetailleerd uitgewerkt.